“Pitää kohdata ihminen ihmisenä” – Myyntipäällikkö Karoliina Sällilä arvostaa yhteisöllisyyttä ja pehmeitä taitoja
Karoliina Sällilällä on pitkä kokemus myynnin parista. Ennen tuloa Talenomille myyntipäälliköksi hän työskenteli B2C-puolen myynnissä, eli kuluttajamyynnin puolella. Myynti on aina ollut Sälillälle se oma juttu.
– Myynti sekä asiakkaiden tapaaminen ja auttaminen on aina ollut oma intohimoni. Siihen kun yhdistetään kiinnostava yritystoiminta ja luvut, niin se tuntuu kyllä hyvältä ja omalta, Karoliina kertoo.
Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa markkinointia ja laskentatoimea opiskellut Sällilä päätyi Talenomille ystävän suosituksen kautta. Talenomin kulttuuri on tehnyt Sällilään vaikutuksen.
– Täällä on sellainen todella turvallinen työympäristö, jossa voi olla täysin oma itsensä ja kertoa mielipiteensä. Täällä myös sopivalla tavalla pusketaan menemään epämukavuussalueelle. Annetaan haasteita, jotta voi kehittyä. Se tehdään kuitenkin tosi turvallisella tavalla, ja ikinä uuden äärelle ei joudu yksinään.
Asiakkaiden auttaminen keskiössä
Sällilän mukaan Talenomin lämmin ja inhimillinen kulttuuri välittyy myös asiakastyöhön asti. Myyntipäällikön roolissa on tärkeää pystyä luomaan avoin ilmapiiri, jossa asiakas ja myyjä pystyvät luottamaan toisiinsa.
– Talenomin myynnissä pitää olla aika vahva auttamisen halu. Pitää vähän saada kiksejä siitä, että yrittäjä tai asiakas sanoo, että vitsi tää oli juuri sitä mitä halusimme. Myöhemmin asiakkaiden kanssa jutellessa hän saattaa kertoa, että meiltä ostaminen on ollut ihan paras päätös. Sellaiset onnistumisen kokemukset ovat todella palkitsevia, Sällilä sanoo.
Talenomin myyjät kohtaavat hyvin erilaisia yrityksiä ja yrittäjiä. Välillä saatetaan istua alas pörssiyhtiön toimistossa, kun taas välillä keskustelua käydään pienyrittäjän kotona. Asiakkaat ovat useimmiten hyvin avoimia, ja kertovat myös yritystoimintaansa koskevista haasteellisista, joskus vaikeistakin asioista. Sällilä kokeekin, että myyjän on pystyttävä samaan.
– Kontrasti siinä on todella iso, kun välillä ollaan isoissa konserneissa ja välillä jonkun pienyrittäjän luona – välillä ihan heidän kodissaan. Se on aika henkilökohtaista. Yrittäjät ovat kiinnostuneita palveluista ja kertovat todella avoimesti omasta yrityistoiminnastaan ja elämästään. Myös myyjän on oltava rehellinen ja avoin, jotta luottamussuhde voi syntyä.
Sällilän mielestä myös aito kuunteleminen ja ennakkoluulottomuus ovat sellaisia pehmeitä taitoja, jotka ovat myyjälle erittäin hyödyllisiä.
– Sellainen tietynlainen läsnäolo ja kuuntelu on tärkeää. Ei pidä olla mitään ennakko-oletuksia tai ennakkoluuloja. Pitää kohdata ihminen ihmisenä avoimin mielin.
Parhaat tulokset syntyvät yhdessä
Sällilä kertoo, että myynnin kannalta myös myyntitiimin yhteishengellä on merkitystä. Kun asiat ovat omassa tiimissä hyvin ja yhteishenki on korkealla, se välittyy myös asiakkaille. Yhdessä saadaan aikaan myös parhaat tulokset. Sällilän mukaan Talenomilla tämä toteutuu erinomaisesti.
– Meillä on tosi vahva yhdessä tekemisen kulttuuri. Sparrailemme yhdessä päivittäin ja autamme toisiamme. Olemme huomanneet, että yhdessä tekemällä tulee parhaita tuloksia. Kahdet korvat ja silmät ovat aina paremmat kuin yhdet.
Sällilän mukaan Talenomilla on yleisesti todella välittävä kulttuuri. Työkaverit huolehtivat toistensa jaksamisesta ja tarjoavat apuaan proaktiivisesti. Koskaan ei ole ollut sellaista tilannetta, että ei olisi saanut tarvitsemaansa apua. Yleisen välittämisen lisäksi yhdessä tekemisen kulttuuri näkyy myös onnistumisten hetkellä.
– Kun joku meidän tiimissämme onnistuu, niin sitä juhlitaan yhdessä. Sitä tapahtuu ihan viikoittain. Aina myös soitellaan ja onnitellaan onnistumisista. Kaikkien yksilöiden onnistumiset ruokkivat koko tiimin fiilistä. Siitä tulee hyvä meininki.
Sällilä kertoo, että aina juhlallisuuksien ei tarvitse olla isoja. Pienikin onnistumisten huomioiminen piristää kaikkien päivää kummasti.
– Se voi joskus olla tarjottavaa meidän maanantain tai perjantain tiimin livetapaamisissa, wolt-lähetys kotiin, yhteinen illanvietto tai joskus ihan vaan post it -lappu pöydällä. Pienetkin teot ovat tärkeitä, Sällilä sanoo.
Myyntiä arvostetaan ylimmässä johdossa asti
Vaikka yhdessä iloitaan onnistumisista, yhtä tärkeänä Sällilä pitää myös vaikeampien asioiden kohtaamista. Hän kokee, että myös Talenomin johdossa suhtaudutaan lempeästi haasteisiin ja pyritään etsimään ratkaisuja yhdessä.
– Vaikka yhdessä juhlitaan, täällä voi myös puhua vaikeista asioista ja virheistä. Mitään ei tarvitse lakaista maton alle, Sällilä pohtii.
Sällilän mukaan myynnin arvostus Talenomilla näkyy siinä, että myyjiä kuunnellaan todella paljon. Kun haasteita asiakaskentällä ilmenee, niistä halutaan tietää ja niihen paneudutaan yhdessä.
– Ihan ylemmältä johdolta asti kysellään myynnistä mielipiteitä. On kiva huomata, että meidän ajatustemme pohjalta asioita kehitetään ja päätöksiä saadaan tehtyä. Saamme myös johdolta apua ja työkaluja, jotta voimme onnistua paremmin työssämme.
Yksi syy siihen, miksi yhteistyö aina johtoon asti hoituu sujuvasti, löytyy Talenomin matalasta hierarkiasta.