“Kokonaisvaltaisuus on lisääntynyt automaation myötä” – Antoniina Haukka nauttii laajasta asiakasvastuusta
Antoniina Haukka valmistui joulukuussa 2017 liiketalouden koulutusohjelmasta tradenomiksi. Laskentatoimeen erikoistunut Haukka tiesi jo opiskeluaikana, että laskentatoimi ja nimenomaan kirjanpito on hänen oma juttunsa. Haukka koki, että tilitoimistossa voisi luoda monipuolisimman uran. Talenomista hän kiinnostui AMK:ssa järjestetyn yhteistyöopintojakson kautta.
– Kirjanpito tuntui kaikkein kiinnostavimmalta, koska se on niin monipuolista. Talenomista kiinnostuin, kun opiskelijana ollessani järjestettiin Talenomin ja korkeakoulun yhteistyöopintojakso. Sen aikana kävimme viitenä perjantaina Talenomin toimitiloissa tekemässä harjoitusyrityksen kirjanpitoa. Paikka tuntui kivalta, joten päätin hakea tänne harjoitteluun, Haukka kertoo.
Haukka teki Talenomille opiskeluaikana kolmen kuukauden harjoittelun ja sen jälkeen vielä tuntitöitä opiskeluiden lomassa. Valmistumisen jälkeen hän aloitti kokoaikaisena työntekijänä.
– Mietin opiskeluiden jälkeen, että tilitoimistossa työskentely on hyvää kokemusta, jos haluan jossain vaiheessa enemmän tilitarkastuspuolelle. Olen kuitenkin tykännyt tästä hommasta, Haukka kertoo.
Kokonaisvaltaista asiakasvastuuta
Talenomilla Haukan työnkuvaan kuuluu monenlaisia tehtäviä aina kuukausikirjanpidosta tilinpäätöksiin. Lisäksi työnkuvaan kuuluu erilaisia katsauksia ja raportointia asiakkaalle. Kirjanpidossa on myös siirrytty vahvasti raportoinnista konsultointiin.
– Annamme aika paljon konsultointia asiakkaille. Mikäli asiakkailla on mitään kysymyksiä taloushallintoon tai vaikka verotukseen liittyen, niin he voivat olla yhteydessä ja pyrin auttamaan heitä.
Konsultoiva työ ja asiakasvastuu ovat taloushallinnon asintuntijan työssä lisääntyneet merkittävästi automaation myötä. Manuaaliseen työhön menee nykyään huomattavasti vähemmän aikaa, jolloin asiantuntijalla on mahdollisuus keskittyä haastavampiin, monipuolisempiin ja mielekkäämpiin töihin. Samalla vastuu omasta työstä ja asiakkuuksista on kasvanut.
– Kirjanpidossa saa olla asiakkaan tukena hyvin kokonaisvaltaisesti, ja se kokonaisvaltaisuus on lisääntynyt automaation myötä. Palvelumalli on muuttunut sellaiseksi, että koko asiakasvastuu on taloushallinnon asiantuntijalla. Silloin kun aloitin, meillä oli vielä sellainen malli, että asiantuntija teki raportit, mutta asiakasvastuu oli asiakkuuspäälliköllä. Nykymalli on paljon parempi myös asiakkaille, sillä on hyvä, että luvut käy läpi se henkilö, joka ne on valmistellutkin, Haukka pohtii.
Vaikka vastuuta on paljon, Haukka on kokenut, että Talenomilla työskentely on hyvin joustavaa ja monimuotoiseen työhön on hyvin mahdollisuuksia. Hän pystyy suunnittelemaan omaa kalenteriaan hyvin ennakoivasti, sillä työ noudattelee selkeitä syklejä.
– Pääsääntöisesti työskentelen edelleen toimistolla 8–16, mutta se on hyvin pitkälti oma valintani. Työajoissa on paljon mahdollisuutta joustoihin. Saan järjestää omat työtehtäväni ja työaikani erittäin vapaasti. Kuukausikirjanpidot sijoittuvat useimmiten loppukuuhun, ja alkukuusta minulla on enemmän aikaa tehdä konsultoivaa työstä ja olla muiden tukena.
Muiden auttaminen onkin lähellä Haukan sydäntä – oli kyse sitten asiakkaista tai omista kollegoista.
– Minä olen meille Talenomille jo aika kokeneen puoleinen työntekijä. Siksi omaan työhöni kuuluu myös paljon muiden taloushallinnon asiantuntijoiden tukemista. Se on ehdottomasti sellainen puoli, josta omassa työssäni tykkään. Pidän siitä, että saan jakaa omaa kokemusta ja osaamista.
Monipuoliset asiakkuudet tuovat työhön syvyyttä
Haukka työskentelee Talenomilla raksatiimissä, eli hänen asiakkaansa ovat rakennusalalta. Hänellä on noin 15 asiakasta, joista suurin osa on pieniä ja keskisuuria yrityksiä, mutta joukossa on myös isompia organisaatioita. Haukka kokee, että eri kokoisiin asiakkuuksiin luo erilaisia suhteita. Siksi eri kokoisten asiakkuuksien kanssa työskenteleminen on erityisen palkitsevaa.
– Isommissa ja pienemmissä asiakkuuksissa on molemmissa omat hienoutensa. Mielestäni tärkeämpää on se, että on molempia. Se tuo vaihtelevuutta. Pienemmissä yrityksissä yhteyshenkilönä on usein yrittäjä itse, kun taas isommissa organisaatioissa voidaan asioida pääosin esimerkiksi talousjohtajan kanssa.
Erilaisissa asiakkuuksissa myös toimitaan eri tavoin tiimin kesken. Isommissa konserniasiakkuuksissa Talenomilla on pyritty jalkauttamaan työparimallia, jossa tuuraukset ja sparrailut onnistuvat sujuvasti. Sparrailua tiimin kanssa on paljon myös asiakkuuksien ulkopuolella arjessa.
– Pidämme viikottain sellaisia tiimivartteja, joissa voimme jakaa ajatuksia, ajankohtaisia asioita ja hoksauttaa toisiamme erilaisten oivallusten osalta. Joka toinen viikko käymme myös tiimivetäjän johdolla läpi myös tiimin suoritutumista lukujen valossa.
Työparien ja tiimin tuen avulla asiakasvastuuta pystytään tarvittaessa jakamaan, joten aito jousto ja vapaus työssä ovat mahdollisia.
– En voi puhua kuin omasta puolestani, mutta mielestäni työ Talenomilla on monipuolista ja joustavaa. Omat asiakkaani ovat myös sellaisia, että heidän kanssaan hommat etenevät aina niin kuin on sovittu. Tämä mahdollistaa sen, että aikatauluissa pystytään tarvittaessa joustamaan ja kiireisempinäkin hetkinä on tarvittaessa mahdollisuus pitää vapaata, Haukka päättää.