Katse kohti tulevaa – Digitalisaation vallankumous jatkaa tilitoimistoarjen muokkaamista
Juho Ahosola tuli Talenomille 25-vuotiaana vuonna 2013. Yrittäjäperheestä oleva ja itsekin ennen Talenomille tuloa yrittäjänä toiminut Ahosola vaikuttui Talenomin organisaatiokulttuurista.
– Tykkään Talenomin yrittäjähengestä. Vaikka kyseessä onkin iso firma, täällä yrittäminen on DNA:ssa. Lisäksi arvostan kovasti sitä, että autamme päivittäisessä työssämme yrittäjiä, Ahosola kertoo.
Nyt Ahosola on työskennellyt Talenomilla jo yhdeksän vuotta. Kirjanpidosta hän eteni tiiminvetäjäksi, yksikönpäälliköksi ja yksikönjohtajaksi sekä lopulta COO:ksi ja CHRO:ksi.
– En olisi kyllä itsekään uskonut, että työskentelen tilitoimistossa näin kauan, hän naurahtaa.
Ahosola ei ole ajatuksen kanssa yksin. Monet Talenomille tulleet ihmiset eivät etukäteen usko tilitoimistoalan olevan erityisen palkitseva. Monen mielikuva tilitoimiston arjesta on täysin väärä. Mielikuvat tunkkaisista toimistoista korkeine mappipinoineen elävät tiukassa.
– Jos ihmistä pyytäisi maalaamaan taulun siitä, millaista työ tilitoimistossa on, kuva olisi varmasti aika väärä, Ahosola pohtii.
Uudistunut tilitoimistomaailma on kuitenkin ollut olemassa jo vuosia. Toimialan maine modernisoituu pikkuhiljaa, mutta arki tilitoimistossa on ollut murroksessa jo pitkään.
Digitalisaatio jatkaa arjen muokkaamista
Digitalisaatio on viimeisen kymmenen vuoden aikana maalannut uutta maailmaa isolla pensselillä. Joillakin aloilla muutos on ollut maltillista, mutta tilitoimistoissa digitalisaatio on antanut mahdollisuuden miettiä arjen käytännöt uudelleen. Suuri osa rutiininomaisesta, mekaanisesta työstä hoituu nykyään automaation avulla. Tämä on muuttanut taloushallinnon asiantuntijoiden roolia.
– Digitalisaatio on muuttanut taloushallinnon asiantuntijoiden työnkuvaa. Nykyään konsultatiivinen puoli korostuu entistä enemmän, Ahosola sanoo.
Työnkuvan muuttuessa myös asiantuntijoiden osaamisvaatimukset ovat kasvaneet. Kovaa substanssiosaamista tarvitaan edelleen, mutta sen lisäksi asiantuntijoilta on löydyttävä laajaa ymmärrystä sekä liiketoiminnasta että yrittäjän arjesta. Myös asiakaspalvelu on muuttunut palvelevasta konsultoivampaan malliin, mikä vaatii omanlaistaan osaamista. Tämä on huomioitu myös Talenomilla.
– Esimerkiksi rekrytoinneissa meidän on nykyään tärkeää korostaa asiakaskohtaamista. Lisäksi meidän pitää tarjota nykyisille osaajillemme onnistumisen edellytykset muuttuvassa arjessa. Tätä varten meillä on monenlaista koulutusta muun muassa Talenom Akatemiassa, Ahosola kertoo.
Erilaiset osaamisvaatimukset tulee huomioida myös rekrytoinneissa. Erityisesti asiakkaiden kanssa toimiminen ja proaktiivinen asenne nousevat keskiöön.
– Asiakaskohtaamisia tulee korostaa myös rekrytointipäätöksissä, Ahosola toteaa.
Vaikka digitalisaatio on edennyt rivakasti, tilitoimistot voivat jatkossa hyötyä siitä vielä enemmän. Esimerkiksi tilitoimistoissa oleva valtava datan määrä tarjoaa paljon mahdollisuuksia tukea asiakkaiden arkea.
– Tilitoimistoilla on paljon enemmän dataa kuin esimerkiksi pankeilla. Meidän pitää miettiä keinoja, joilla tätä voidaan hyödyntää entistä laajemmin, Ahosola sanoo.
Katseet kääntyvät tulevaisuuteen
Digitalisaatio on muuttanut myös koko toimialan toimintalogiikkaa. Katseet tilitoimistoissa ovat kääntyneet menneisyydestä kohti tulevaa.
– Ennen fokus oli siinä, että katsottiin menneisyyteen kuitteja ja tehtiin tilinpäätös. Nykyään katsotaan enemmän tulevaan, ja liiketoiminnan kokonaisvaltainen ymmärtäminen korostuu, Ahosola valottaa.
Erityisen paljon ennakointia tarvitaan silloin, kun maailma on mullistuksessa. Esimerkiksi viime vuosien koronapandemia ja Ukrainan sota ovat vaikuttaneet monen yrittäjän arkeen. Talenom haluaa tukea yrittäjiä muutoksessa.
– Muutostahti maailmassa on erittäin kova, ja yrittäjä on usein hyvin yksin. Siksi me tarjoamme tukea ja apua. Tässä tulevaisuusorientaatio korostuu, Ahosola huomauttaa.
Talenom haluaa olla edelläkävijä palvelevammassa tilitoimistomallissa, jossa tilitoimisto pyrkii aktiivisesti tarjoamaan näkemystä, apua ja tukea yrittäjille. Tämä vaatii taloushallinnon asiantuntijoilta paljon proaktiivisuutta, sillä toistaiseksi yrittäjät eivät vielä osaa itse hakea tukea tulevaisuuden suunnitteluun tilitoimistosta.
– Asiakaskäyttäytymisen muuttuminen vie aina aikaa, mutta ajan kanssa asiakkaamme oppivat myös odottamaan meiltä enemmän, Ahosola toteaa.