“Yrittäjät palaavat Talenomille hyvän palvelun perässä” – Myyntipäällikkö Juulia Pyrrö tietää kohtaamisten merkityksen taloushallinnon alalla
Talenomilla myyntipäällikkönä työskentelevälle Juulia Pyrrölle myyntityö ei alunperin ollut mikään kutsumusammatti. Pyrrö aloitti työuraansa jo hyvin nuorena ensin tehdastyöläisenä ja sen jälkeen myös myyntityössä.
– Mitenhän sitä sanoisi. Olen pienestä pitäen tehnyt töitä, ollut tehtaalla sekä myynyt lehtiä ja CD-levyjä. En silloin edes tykännyt myynnistä, Pyrrö naurahtaa.
Pyrrö ei kokenut missään nimessä kokenut myynnin olevan intohimonsa. Urakokeilut jatkuivat, ja ensimmäisen kerran hän koki K-kaupassa työskennellessään olevansa omalla alueellaan.
– K-kaupassa työskennellessäni innostuin asiakaspalvelusta. Halusin saada aikaan sellaisen vau-kokemuksen. Silloin ajattelin hyvin vahvasti, että kaupan ala on oma juttuni.
Pyrrö etenikin kaupan alalla osastopäälliköksi asti, mutta sen jälkeen uramahdollisuudet tuntuivat tyssäävän. Hän päätti hakea opiskelemaan kasvattaakseen osaamistaan. Hän pääsikin sisään Metropolia-ammattikorkeakouluun liiketalouden koulutusohjelmaan. Pyrrö ajatteli ensin keskittyvänsä myyntiin, mutta tuttavan vinkki sai hänet muuttamaan mieltään.
– Hän kehotti opiskelemaan taloushallintoa. Myynti olisi kuulemma helpompi oppia myöhemminkin, ja taloushallinnon osaaminen olisi hyödyllistä. Ajattelin ottaa neuvosta vaarin, Pyrrö kertoo.
Taloushallinnon opinnot toivat Talenomille
Opinnot Metropolialla sujuivat pääosin oikein hyvin. Yksi osa-alue oli kuitenkin haastavaa hahmottaa teorian pohjalta. Pyrrön luonteelle ei kuitenkaan sopinut jättää asiaa sikseen, vaan hän päätyi haastamaan itseään.
– Kirjanpidosta en saanut kiinni. Se vaivasi, kun en ymmärtänyt ja se herätti todella mielenkiinnon. Halusin oppia ymmärtämään kirjanpitoa, joten hain opintojeni harjoitteluun Talenomille, Pyrrö paljastaa.
Alku ei ollut helppo, mutta Pyrrö oppi Talenomilla kirjanpidon salat. Pyrrö teki opintojen ohessa kirjanpitoa osa-aikaisesti, kunnes häntä kysyttiin tekemään myyntiassistentin tehtävää osa-aikaiseksi, kunnes irtisanoutuneen henkilön tilalle löydettäisiin uusi tekijä. Hän alkoi ensin osa-aikaisesti tukea myynnin tehtävissä, ja alle vuosi Talenomille tulon jälkeen hän työskentelikin jo täysipäiväisesti myynnin assistenttina.
– Moni asia kirjanpidossa oli innostavaa. Esimerkiksi tietyt täsmäytykset olivat onnistuessaan todella palkitsevia. Lopulta olin kuitenkin ehkä liiankin sosiaalinen kirjanpitoon, Pyrrö arvioi.
Työnkuvaan myyntiassistenttina kuului soittolistojen tekemistä, tapahtumien järjestämistä ja erilaisia avustavia tehtäviä myynnin saralla. Tehtävä kuitenkin päätettiin lopettaa joulukuussa 2013. Tuolloin Pyrrön esihenkilö tarjosi hänelle Myyntipäällikön paikkaa.
– Ajattelin, että tartun tilaisuuteen, kun sellainen on tarjolla. Pian aloin huomata, kuinka mukavaa työ oli. Ajan saatossa oivalsin, että itse asiassa tämä on mun juttu.
Pyrrö löysi kutsumuksensa myynnistä. Alasta, jota hän ei ennen kokenut ollenkaan omakseen.
– Täällä näkee niin monenlaisia yrittäjiä ja toimialoja eri kokoluokista. Se on auttanut ymmärtämään, miksi jotkut yritykset menestyvät. Myyjänä myös kuulee erilaisten ihmisten tarinoita, mikä on kiinnostavaa. Hoksasin myös, että pystyn auttamaan yrittäjiä. Näillä palveluilla voi oikeasti auttaa. Yhtäkkiä tajusin, että tää on mun juttu.
Automaatio mahdollistaa aidot kohtaamiset
Vuonna 2018 Pyrrö kokeili myös itse siipiään yrittäjänä, mut yksinyrittäjyys ei sopinut hänelle. Pari vuotta myöhemmin Talenomin yhteisö ja lämpimät muistot saivat hänet hakeutumaan takaisin Talenomille. Pyrrön uratarina on ollut poikkeuksellinen. Jokainen askel uralla on kuitenkin auttanut ymmärtämään, mitkä asiat tilitoimistomaailmassa ovat todella asiakkaille tärkeintä. Niitä ovat aika, palvelu ja aito kohtaaminen.
– Yritys ja sen palvelut olivat kehittyneet poissaollessani todella paljon. Palatessani tunsin, että olen täysin oikeassa paikassa.
Kehityksen takana ovat kehittyneet prosessit ja automaatio, mutta ne eivät itsessään tee Talenomin palvelusta erityistä. Ihmiset tekevät.
– Talenomin palvelupuoli on paljon edellä muita, ja sille on kysyntää – sille on aina kysyntää. Tämän palvelun avulla saavutettuja hyötyjä olisi ollut mukava tarjota jo kymmenen vuotta sitten.
Pyrrö myöntää, että vuoden 2015 tienoilla Talenom menetti asiakkaita kasvottomuuden takia, kun kirjanpidossa keskityttiin prosessien kehittämiseen. Silloin kohtaamiset asiakkaiden kanssa vähenivät hetkeksi. Nyt automaation kehityksen edetessä Talenomilla on keskitytty palvelun parantamiseen.
– Automaatio mahdollistaa pitkällä tähtäimellä palvelujen tason lisäämistä ilman hintojen nostamista samassa suhteessa. Ei muilla tilitoimistoilla ole mahdollisuutta miettiä samaa, koska on niin kiire.
Myös asiakkaat ovat huomanneet muutoksen ja Talenomin palvelun ainutlaatuisuuden. Talenomin oma ohjelmisto mahdollistaa palvelun määrän lisäämisen ilman hintojen nostamista. Vaikka automaatio on muuttanut tilitoimiston arkea, Talenomin suurin voimavara on edelleen sama – sen ihmiset.
– Ne asiakkaat, jotka lähtivät aikanaan hinnan tai kasvottomuuden takia, vakuuttuvat nykyisestä palvelutasosta ja palaavat nimenomaan sen takia meille. Nyt olemme edelläkävijä nimenomaan palvelussa, Pyrrö päättää.