Terapiatyöstä inhimillisyyttä asiakaspalveluun – Liisa Ruumensaari lähti rohkeasti muuttamaan tilitoimistojen arkea
Kaupan alalla ja terapiatyössä työskennellyt Liisa Ruumensaari lähti rohkeasti alalle, josta hänellä oli huonoja kokemuksia asiakkaan roolista. Loikka tuntemattomaan kannatti, ja Liisa löysi paikkansa Talenomilla palvelualttiina ja asiakaspalveluhenkisenä kirjanpitäjänä.
Liisa Ruumensaari työskenteli 14 vuotta kaupan alalta, josta hän päätyi terapiatyöhön auttamaan ihmisiä. Liisa työskenteli terapian parissa neljä vuotta. Vuosien aikana hän törmäsi työssään moniin kirjanpitäjiin ja tilitoimistoihin asiakkaan roolissa.
Kokemukset eivät olleet positiivisia. Liisalla oli usein vaikeuksia saada kirjanpitäjiltään haluamaansa tietoa, eivätkä läheskään kaikki tilitoimistojen työntekijät vaikuttaneet kovin asiakaspalveluhenkisiltä. Huonot kokemukset olisivat voineet saada väheksymään ja välttelemään koko alaa, mutta Liisa päätti toimia toisin. Hän hyppäsi rohkeasti kohti tuntematonta ja lähti muuttamaan käsityksiä tilitoimistojen arjesta sisältäpäin. Hän hakeutui vuoden kestävään kirjanpitäjän koulutukseen ja alkoi etsiä alalta työtä.
Liisalle oli tärkeää löytää työpaikka, jossa hän pääsisi aidosti kohtaamaan ihmisiä. Hän halusi olla sellainen välittävä, avoin ja auttavainen kirjanpitäjä, jota olisi toivonut aikanaan itselleen. Talenomin kanssa arvot ja ajatukset kohtasivat täydellisesti.
– Talon arvot olivat samaistuttavat. Koen, että Talenomille tullessani minua arvostettiin heti sellaisena kuin olen, eikä minun tarvinnut muuttaa itseäni, Liisa kuvailee.
Ihmiskeskeinen lähestyminen kirjanpitoon
Vuosien asiakaspalvelutyö on opettanut Liisalle ihmiskeskeistä lähestymistä, josta hän saa säännöllisesti kiitosta asiakkailtaan. Liisa pyrkii aina olemaan asiakkailleen helposti tavoitettavissa ja lähestyttävissä. Liisalle on luontaista kuunnella asiakasta ja pyrkiä löytämään parhaat mahdolliset ratkaisut tämän haasteisiin. Kokemuksesta hän on oppinut, että paras mahdollinen yhteistyö saavutetaan, kun kirjanpitäjä pitää aktiivisesti huolen siitä, että asiakkaan tiedot ovat ajan tasalla.
– Pidän ennakoivaa yhteyttä tärkeänä; hyvä kirjanpitäjä antaa tietoa muulloinkin kuin kysyttäessä. Yhteydenpito on muutenkin keskeisessä roolissa. Asiakkaan kanssa on hyvä välillä keskustella muistakin kuin numeroista, Liisa kertoo.
Avoimuus ja välittäminen ovatkin tulevaisuudessa entistä tärkeämpiä teemoja tilitoimistojen arjessa. Talenomin kaltaisissa nykyaikaisissa tilitoimistoissa perinteisiksi koetut mekaaniset kirjanpitäjän tehtävät vähenevät koko ajan automaatiotekniikan kehittyessä. Asiakas- ja asiantuntijatyö korostuvat vuosi vuodelta enemmän. Kirjanpitäjiltä vaaditaan jatkossa kirjanpidon substanssiosaamisen lisäksi entistä enemmän asiakaspalveluhenkisyyttä, heittäytymiskykyä ja rohkeutta luottaa kehittyvään automaatiotekniikkaan. Aito halua auttaa ja kohdata asiakas nousevat hyvän kirjanpitäjän tärkeimmiksi ominaisuuksiksi.
Välittäminen lähtee sisältäpäin
Liisa kokee, että hänen on ollut helppo olla asiakkailleen helposti lähestyttävä ja hyvä asiakaspalvelija, koska Talenom on tehnyt työnteosta hänelle helppoa – niin henkisesti kuin teknisestikin. Modernien ja toimivien järjestelmien lisäksi Talenom on tarjonnut Liisalle motivoivan työskentelykulttuurin, jossa hänen on ollut hyvä olla.
Talenomilla on säännöllinen, mutta joustava työaika, joka on tuonut Liisalle varmuutta arjen suunnitteluun. Hän kokee, että Talenomilla esihenkilöt ja koko yhteisö kannustavat itsestä ja toisista huolehtimiseen. Talenomilla työntekijöille asetetaan myös selkeitä tavoitteita, joiden toteutumista seurataan säännöllisesti lukujen muodossa. Myös palkitsemismallit tukevat tavoitteiden toteutumista. Liisalle nämä ovat luoneet innostavan ja motivoivan kokonaisuuden, mikä saa hänet innostumaan työstään uudelleen päivittäin. Hän kokeekin Talenomin olevan hänelle täydellinen match, jossa hän pystyy rakentamaan pitkän ja kestävän uran.
– Tämä on minulle täydellinen paikka. Ensimmäistä kertaa minulla on sellainen olo, että kaikesta kokemuksestani on todella hyötyä. Minut nähdään kokonaisuutena, Liisa toteaa.
Katso avoimet työpaikat