“Täällä ei pääse kangistumaan kaavoihinsa” – Emma-Neea Määttälä työskentelee monipuolisissa käyttöliittymäprojekteissa Talenomin digiyksikössä
Emma-Neea Määttälä saapui Talenomille viime vuoden elokuussa. Määttälä opiskeli tietojenkäsittelyn tradenomiksi, ja halusi löytää itselleen ensimmäisen oman alan työpaikan. Talenomin digiyksikössä ei tuolloin ollut paikkoja auki, mutta Määttälä päätti rohkeasti lähestyä Talenomia avoimella hakemuksella.
– Päätin olla rohkea, ja laittaa hakemusta menemään. Talenom oli jäänyt mieleeni koulumme järjestämästä Maalisuora-tapahtumasta, jossa Talenom oli mukana. Laitoin avoimen hakemuksen, jossa esittelin itseni, opiskelualani ja kiinnostuksen kohteeni, Määttälä kertoo.
Määttälä yllättyi, miten positiivisesti hakemukseen suhtauduttiin. Ei aikaakaan, kun hänet jo kutsuttiin haastatteluun kertomaan lisää itsestään ja osaamisestaan.
– Oma harjoittelun polkuni alkoi muotoutua nopeasti. Mitään digiyksikön harjoittelupaikkaa ei varsinaisesti ollut, mutta vastaanotto oli todella hyvä. Minulle tarjottiin avosylin paikkaa harjoitteluun.
Joulukuussa Määttälä valmistui, ja pian sen jälkeen hänet palkattiin UX Designerin rooliin. Työnimike on myöhemmin muuttunut Product Designeriksi. Määttälä ei ole katunut rohkeaa hyppyään tilitoimistomaailmaan, vaan viihtyy työssään erinomaisesti. Erityisesti Talenomin digiyksikön ainutlaatuinen ryhmähenki on tehnyt häneen suuren vaikutuksen.
– Se meidän yhteishenki on jotenkin käsittämätön. Jotenkin olemme kaikki niin samanhenkisiä. Teemme töitä rennolla asenteella, ja jokaisen mielipiteet otetaan aina huomioon. En osaa kuvailla, mikä se meidän tiimihengen salaisuus on, Määttälä hämmästelee.
Monipuoliset asiakkaat luovat vaihtelua arkeen
Ennen Talenomille tuloa Määttälällä on pitkä tausta erilaisista asiakaspalvelutehtävistä. Hän on työskennellyt ennen mm. pankissa ja ravintolassa. Asiakaslähtöisyys onkin hänelle todella tärkeää. Product Designerina hän pääsee suunnittelemaan asiakaslähtöisiä ohjelmistoja ja järjestelmiä. Määttälä näkee tämän olevan asiakaspalvelua parhaimmillaan.
– Asiakaslähtöisyys on aina ollut lähellä sydäntäni. Kun pääsen suunnittelemaan asiakkaille erilaisia käyttöliittymiä, se tuntuu todella luonnolliselta jatkumolta asiakaspalvelutyölle. Käyttöliittymien suunnittelu on asiakastyötä parhaimmillaan. Mikäs sen ihanampaa kuin se, että järjestelmät toimivat fiksusti, Määttälä sanoo.
Erilaiset asiakkaat ovatkin yksi asia, mistä Määttälä nauttii työssään eniten. Hän on mukana suunnittelemassa järjestelmiä niin asiakkaille kuin Talenomin omille taloushallinnon asiantuntijoillekin.
– Olen täällä asiakkaita varten. He saattavat olla meidän taloushallinnon asiantuntijoitamme, mutta myös esimerkiksi yksinyrittäjiä. Monipuolisuus näkyy työssäni hyvin vahvasti siinä, että käyttöliittymien loppukäyttäjät ovat hyvin erilaisia.
Määttälä pyrkii olemaan suunnittelutyön lisäksi myös paljon yhteydessä asiakkaisiin – olivat he sitten ketä tahansa. Määttälän mukaan käyttöliittymäsuunnittelusta on tullut entistä asiakaslähtöisempää, sillä ihmisten digiosaamisen kasvaessa käyttöliittymiltä osataan vaatia entistä enemmän.
– Jos käyttöliittymä on helppo ja simppeli, siihen ei kiinnitä mitään huomiota. Tavoite onkin, että asiakas ei huomaa edes ajatella koko asiaa, Määttälä kuvailee.
Monipuoliset projektit ja vaihtuvat tiimit saavat ajan lentämään
Määttälän työ on siinäkin mielessä monipuolinen, että asiakkaiden lisäksi myös projektit ja tiimit vaihtuvat ympärillä tiuhaan tahtiin. Hän on lyhyessä ajassa päässyt työskentelemään monien eri ihmisten kanssa ja sitä kautta tutustunut muihin työntekijöihin nopeasti.
– Työnkuvani ulottuu moneen, ja tälläkin hetkellä olen mukana ainakin viidessä eri tiimissä. En tietenkään samaan aikaan tai välttämättä edes samalla viikolla työskentele kaikkien kanssa, mutta vaihtelevuus on suurta. Nautin kyllä siitä, ja viikot kuluvat todella nopeaan – välillä vähän turhankin nopeasti. Täällä ei pääse kangistumaan kaavoihinsa, Määttälä naurahtaa.
Määttälä on mukana erilaisissa kehitysprojekteissa, ja usein projekteja on paljon myös käynnissä limittäin. Hän kuitenkin kokee, että on hyvin pystynyt jaksottamaan tekemistä niin, että kerrallaan voi keskittyä yhteen asiaan. Kiireisemmät ja rauhallisemmat jaksot vaihtelevat työssä, mutta Määttälä kokee, että joustava ja rento ilmapiiri kantavat läpi kiireisempienkin jaksojen. Myös Talenomin joustavilla toimintatavoilla on oma roolinsa.
– Itse teen aika usein töitä perinteisinä toimistoaikoina 9-17 välillä, mutta minulle on tärkeää, että saan valita työaikani itse. Jos minulla on jotain menoa kesken päivän, se saadaan aina sovittua. Sellainen vapaus on tärkeää, ja luo tunnetta siitä, että meihin luotetaan, Määttälä päättää.