“Et voi olla suunnannäyttäjä, jos oma tonttisi on hakusessa” – Automaatio on mahdollistanut Kristiina Tikkaselle oman näköisen konsulttityön"
Kristiina Tikkanen on alunperin savolaislähtöinen taloushallinnon ja rahoituksen tradenomi. Valmistumisen jälkeen hän työskenteli pitkään rahoituspuolella. Vuoden 2018 loppupuolella Kuopio alkoi tuntua tutulta, jonka seurauksena Tikkanen muutti Ouluun. Pian hän aikoi kaivata uusia haasteita myös työrintamalla.
– Jossain vaiheessa tuli sellainen olo, että voisin vähän käydä katsomassa, mitä Savon ulkopuolelta löytyy. Muutin Ouluun ja ajattelin, että voisin lähteä kokeilemaan miltä taloushallinnon työ tuntuu. Hain Talenomille ja pääsinkin töihin Talenomin hoivatiimiin, Tikkanen muistelee.
Parin vuoden aikana Tikkasen vastuu Talenomin hoivatiimissä kasvoi ja hän pääsi mukaan erilaisten asiakkuuksien hoitoon. Tikkanen kaipasi kuitenkin lisää haasteita ja oppeja. Syksyllä 2020 hän päätti jäädä opintovapaalle ja suorittaa laskentatoimen KTM:n. Opintovapaan aikana Tikkanen teki hieman tuntitöitä hoivatiimissä ja oli apuna erityisesti tilinpäätösten aikaan. Toukokuussa 2022 Tikkanen palasi opintovapaalta Kauppatieteiden maisterina.
– Silloin tilitoimistopalveluiden johtaja Marjut Kärnä soitti minulle ja kysyi ihan suoraan, että mitä sinä haluat nyt tehdä. Hän pohti, olisiko minulla halukkuutta esihenkilörooliin Talenomilla vai haluaisinko mieluummin jotain muuta. Suoranaisesti esihenkilötyö ei kuitenkaan ole minun pala kakkua. Asiantuntijatyö on enemmän oma juttuni.
Suunnannäyttäjänä esimerkki muille
Kärnä kertoi Tikkaselle, että raksatiimissä olisi tilaa ja tarvetta tämän osaamiselle. Tikkanen teki selväksi, että KTM-tutkinnon suoritettuaan hän kaipasi enemmän haasteita ja myös parempaa palkkaa kuin aiemmin. Tikkaselle räätälöitiin raksatiimissä uusi toimenkuva, jossa on mukana enemmän haasteita.
– Isommissa konserneissa on paljon enemmän kaikenlaista. Sen myötä olen päässyt tekemään sitä mitä haluankin. Siellä on isompia kokonaisuuksia hallittavana, joihin laskentatoimen maistereita koulutetaankin, Tikkanen sanoo.
Toinen asia, mikä on tuonut Tikkasen arkeen lisää mielenkiintoa ja positiivisia haasteita, liittyy automaatioon. Automaatio vapauttaa asiantuntijoiden arjesta aikaa erilaisille asiantuntijatehtäville. Talenom haluaa olla edelläkävijä konsultoivassa taloushallinnossa ja tarjota asiakkailleen monipuolisia taloushallinnon palveluja. Koska konsulttimatka on kuitenkin vielä aluillaan, Talenom tarvitsee myös omissa riveissään suunnannäyttäjiä. Tikkanen on yksi heistä.
– Olen mukana edistämässä konsulttimatkan toteutumista, mikä on mielestäni tosi kiva. Olen itse enemmän konsultti, kuin sellainen vahvasti substanssiasioihin menevä tyyppi.
Suunnannäyttäjyys näkyy Tikkasen arjessa Talenomilla monin tavoin. Ensimmäinen ja tärkein askel on toimia esimerkkinä muille. Tikkanen tuottaakin omille asiakkailleen paljon erilaisia konsultointipuolen palveluita, kuten talouden tulkintaa, talouskatsauksia ja budjetointia.
– Suunnannäyttäjän tulee näyttää esimerkkiä muille. Kaikki lähtee siitä, miten hoidat omaa asiakaslistaasi. Et voi olla suunnannäyttäjä, jos oma tonttisi on hakusessa, Tikkanen toteaa.
Lisäksi Tikkanen käy muiden tiimien palavereissa kertomassa Talenomin konsulttimatkasta. Hän myös tarjoaa tukeaan konsultoivaan työhön taloushallinnon asiantuntijoille suunnatun klinikan muodossa.
-Pidän tällaisia kirjanpitäjästä konsultiksi -klinikoita. THA:t tulevat klinikalle oman asiakaslistan yrityksen asioiden tiimoilta. Käymme yhdessä yrityksen tilannetta läpi ja kirkastamme sen, miten yrityksellä menee. Pohdimme yhdessä, mitkä Talenomin palveluista sopisivat juuri tälle asiakkaalle.
Automaatiosta lisäarvoa arkeen ja asiakkaalle
Automaation ja lisääntyvän konsultoinnin suurin arvo asiakkaille on Tikkasen mukaan liiketoiminnan ymmärryksessä. Automaatio vapauttaa taloushallinnon asiantuntijan aikaa asiakkaan liiketoimintaan syventymiseen.
– Mitä enemmän teemme ja tuotamme konsulttipalveluita, sitä enemmän ymmärrys asiakkaan toiminnasta lisääntyy. Se näkyy esimerkiksi paljon sujuvampana yhteistyönä asiakkaan kanssa. Myös asiakas itse saa paljon enemmän ymmärrystä omasta liiketoiminnastaan. Hän saa paljon enemmän dataa, ja hallinnollinen tekeminen helpottuu. Hän saa myös apua talouden hallintaan esimerkiksi budjetoinnin myötä.
Lisääntynyt konsultoivaan työhön käytettävä aika on muuttanut myös taloushallinnon asiantuntijoiden arkea. Syventynyt asiakasymmärrys on Tikkasen mukaan rikkaus, joka tekee THA:n arjesta mielekkäämpää ja merkityksellisempää.
– Minusta on ihanaa, kun työnkuvani on niin monipuolinen ja pääsen tekemään konsulttipuolen asioita. Sytyn siitä, kun pääsen asiakkaiden kanssa yhteyteen. Asiakkaiden kanssa pääsee juttelemaan jopa todella henkilökohtaisista asioista. Kun asioista – ja varsinkin vaikeammista asioista – päästään juttelemaan, se auttaa minua ymmärtämään asiakasta paremmin ja yhteistyö asiakkaan kanssa syvenee.
Tikkanen myöntää, että toki automaation takia asiantuntijoille jää silloin tällöin tympeitä selvitystöitä. Arjessa enemmän näkyy kuitenkin se, miten paljon aikaa jää mukaville työtehtäville. Kun rutiinihommia ei tarvitse tehdä, se näkyy myös ylitöiden vähenemisenä. Tämä näkyy suoraan hyvinvointina ja viihtyvyytenä.
- Keskustelen paljon omasta roolistani yksikönpäällikkö Tuomo Ylösen ja palvelupäällikkö Riikka-Liisa Kiviojan kanssa. Arvostan sitä, että olen saanut esittää toiveita oman toimenkuvani muutokseen mahdollisuuksien mukaan. Aina on päästy yhteisymmärrykseen, Tikkanen kiittää.
– Tykkään ihan valtavasti siitä, että toimenkuva on sellainen, että pääsee oikeasti juttelemaan niistä syvällisistäkin asioista asiakkaiden kanssa. Mielestäni se antaa niin paljon enemmän tähän työhön kuin se, että naputtelisin ABC:n kuitteja, jotka nykyään menee automatiikalla, Tikkanen päättää.