“Tässä työssä pitää osata kuunnella” – Hannes Mertaniemi pyrkii vastaamaan asiakkaan monipuolisiin tarpeisiin
Hannes Mertaniemi on kulkenut mielenkiintoisen matkan Talenomin myyntipäälliköksi. Yrittäjäperheestä Muhokselta kotoisin oleva Mertaniemi lähti jo nuorena armeijan kautta rauhanturvaajaksi, joten urapolku ei ole ollut ihan perinteisimmästä päästä.
– Hain itseasiassa Talenomille ensimmäisen kerran jo ennen kun lähdin rauhanturvaajaksi, mutta päivä ennen haastattelua sain komennuskutsun. Kun palasin operaatiolta, minulla oli heti sovittuna uusi haastattelu, Mertaniemi kertoo.
Alunperin hän oli kiinnostunut Talenomista serkkunsa kautta. Tämä työskenteli Talenomilla esihenkilöasemassa, ja oli kehunut paikkaa Mertaniemelle. Serkku oli suositellut hänelle myyntineuvottelijan pestiä. Mertaniemi kokee, että oli iso asia päästä heti rauhanturvaoperaation jälkeen kiinni normaaliin työarkeen.
– Rauhanturvaoperaation jälkeen voi helposti jäädä pitkäksikin aikaa paikoilleen. Siellä ollaan niin kuplassa, että normaaliin arkeen palaaminen on vaikeaa. Talenomille pääsy oli minulle siinä mielessä pelastus, Mertaniemi paljastaa.
Mertaniemi aloitti Talenomilla myyntineuvottelijana, mutta tavoitteena hänellä oli koko ajan edetä myyntipäälliköksi. Sen hän myös teki.
– Talenom on iso yritys, jossa on paljon mahdollisuuksia. Olen itse sellainen, että tykkään koko ajan kehittyä ja löytää uusia haasteita. Minulla oli tavoitteena edetä myyntiin, ja sen teinkin.
Monipuolisia kohtaamisia asiakkaiden kanssa
Mertaniemen päivät muodostuvat erilaisten asiakastapaamisten ympärille. Tapaamisia on päivässä useimmiten 2–3 kappaletta. Vaikka päiviin teoriassa mahtuisi enemmänkin, Mertaniemen mukaan aikaa pitää varata myös muuhun työhön asiakkuuksien ympärillä.
– Arki on aika vaihtelevaa koko ajan. Palavereihin pitää valmistautua ennakkoon ja palaverin jälkeen taas pitää hoitaa jälkitoimia. Palaverien välissä on esimerkiksi paljon selvitystyötä. Aikataulu muodostuu kuitenkin asiakastapaamisten ympärille.
Mertaniemi on itse erikoistunut muutamaan eri toimialaan, mutta tapaa asiakkaita erittäin laajalla skaalalla eri aloilta. Tämä on hänellä tärkeää, sillä hän kokee näin voivansa jatkuvasti oppia uutta eri toimialoista asiakkaidensa kautta.
– Se on sellainen asia, mistä tykkään kovasti. Olen alusta asti toivonut, että pääsisin tutustumaan mahdollisimman moneen toimialaan. Niissä on kuitenkin aina omat erikoisjuttunsa, ja haluan päästä oppimaan niistä. Muutenkin yrityksillä on omat tarpeensa, Mertaniemi sanoo.
Mertaniemen mukaan yritysten erikoistarpeisiin vaikuttaa toimialan lisäksi esimerkiksi yrityksen koko ja ikä. Mertaniemi on ollut moneen aloittelevaan yritykseen yhteydessä jo yrityksen alkumetreillä, jolloin yrittäjistä on ajan saatossa kasvanut ei vain asiakkaita, vaan ystäviä. Myyntipäällikön työhön Talenomilla kuuluu myös asiakassuhteiden ylläpito, joten välillä työ voi olla sitäkin, että käydään kahvikupin äärellä läpi asiakkaan kuulumisia. Asiakassuhteen jokaisessa vaiheessa tulee ottaa huomioon asiakkaan tarpeet.
– Tässä ammatissa on tosi tärkeää, että osaa kuunnella. Aloitteleva yrittäjä voi kaivata paljon tukea ja neuvoja, kun taas kokenut konkari kaipaa vähän erilaista tukea liiketoimintansa kehittämiseen.
Tehokkaampaa myyntiä asiantuntijoiden avulla
Asiakkaiden lisäksi myös Mertaniemen työympäristö on vaihteleva. Asiakkaita tavataan paljon etänä, ja Mertaniemi onkin hyödyntänyt etäaikaa esimerkiksi työskentelemällä mökiltä käsin. Asiakkaita tavataan edelleen kuitenkin myös livenä. Mertaniemi hyödyntää mielellään myyntitapaamisissa myös Talenomin muita osaajia, joten myös työkaverit ympärillä vaihtelevat tiuhaan tahtiin.
– Se on vähän myyjäkohtaista, mutta itse tykkään ottaa myyntitapaamisiin meiltä tueksi muita henkilöitä. Välillä saatan pyytää mukaan toisen myyntipäällikön, välillä mukana sitten on ollut meidän palkanlaskennan tai taloushallinnon asiantuntijoita. Lähetin jouluna kiitosviestin kaikille minua myyntitapaamisissa auttaneille, niin siinä oli kyllä pitkä vastaanottajalista, Mertaniemi naurahtaa.
– Se tuo työhön monipuolisuutta. On paljon erilaisia casejä, mihin tarvitaan erilaista apua. Sitten kun tulee yhdessä selvitettyä asioita, niin siinä oppii. Jatkossa osaa taas auttaa asiakasta vähän paremmin.
Ylipäätään Mertaniemi kokee, että työn monipuolisuus on Talenomin myyntipäällikkönä yksi työn parhaista puolista. Myynti Talenomilla on erilaista kuin muualla: se on ennen kaikkea ongelmanratkaisua. Valmiilla myyntipuheilla ei tee juuri mitään.
– Talenomilla myynti on hyvin ratkaisukeskeistä. Tapaan asiakkaan ja keskustelemme hänen liiketoiminnastaan. Palavereihin pitää valmistautua hyvin ja pitää olla paljon ennakkotietoa. Pitää pystyä löytämään niitä teemoja, joita asiakas haluaa kehittää. Se tekee työstä todella monipuolista, Mertaniemi päättää.